Νυχτερινή αποζημίωση στους νυχτοφύλακες του ΥΠΠΟ
Αθήνα, 03/10/2024
Αρ. Πρωτ.:2332
Προς: Υπουργό Πολιτισμού
Κα Λίνα Μενδώνη
Κοιν.: 1) Γεν. Γραμματέα ΥΠΠΟ
Κο Γεώργιο Διδασκάλου
2) Υπηρεσιακό Γραμματέα ΥΠΠΟ
Κο Δημήτριο Μήλιο
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Θέμα: Νυχτερινή αποζημίωση στους νυχτοφύλακες του ΥΠΠΟ
Με την παρούσα επιστολή μας, επιθυμούμε να σας επισημάνουμε το ζήτημα της άνισης μισθολογικής μεταχείρισης των νυκτοφυλάκων που απασχολούνται στις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, μόνιμοι και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, μέλη του σωματείου μας, έναντι των αντίστοιχων ημερησίων φυλάκων, με σκοπό την επίλυση του.
Με την διάταξη του άρθρου 20 ν. 4354/2015, προβλέπεται η καταβολή αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου, κατά τις νυχτερινές ώρες, σε υπαλλήλους που ανήκουν σε υπηρεσίες που λειτουργούν, βάσει νόμου, είτε όλες τις ημέρες του μήνα, είτε σε δωδεκάωρη ή εικοσιτετράωρη βάση. Το ύψος της αποζημίωσης αυτής ορίζεται για την νυκτερινή εργασία εργάσιμων ημερών ίση με το εξήντα τοις εκατό (60%) του ωρομισθίου και για την νυκτερινή εργασία που παρέχεται Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες ίση με το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του ωρομισθίου.
Από την αποζημίωση αυτή έχουν αποκλειστεί οι εργαζόμενοι του Υπουργείου Πολιτισμού στην ειδικότητα του νυχτοφύλακα, με την δικαιολογία ότι η πρόσληψη των εργαζομένων της εν λόγω ειδικότητας (νυχτοφύλακες) γίνεται ακριβώς για αυτόν το λόγο, ήτοι να παρέχουν αποκλειστικά τις υπηρεσίες τους κατά τις νυχτερινές ώρες. Επομένως οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι λαμβάνουν τις ίδιες ακριβώς αποδοχές με τους αντίστοιχους ημερήσιους φύλακες και καμία άλλη πρόσθετη αμοιβή με οποιαδήποτε αιτιολογία ή ονομασία για την απασχόληση τους κατά τις νυχτερινές ώρες.
Ωστόσο, αντίθετα, εργαζόμενοι στην ειδικότητα φύλαξης – πληροφόρησης (ημερήσιοι φύλακες), οι οποίοι αναγκάζονται για υπηρεσιακούς λόγους να απασχολούνται προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου τους ορισμένες ώρες μετά την 10η νυκτερινή ώρα και πριν την 6η πρωινή ώρα της επομένης λαμβάνουν την ανωτέρω προσαύξηση για τις ώρες αυτές.
Προκύπτει επομένως το παράδοξο εργαζόμενοι του Υπουργείου Πολιτισμού, προσληφθέντες με τον ίδιο τρόπο και διαδικασία, που απασχολούνται στην ίδια υπηρεσία με το ίδιο καθεστώς κατά τις ίδιες νυκτερινές ώρες, να διαφοροποιούνται ως προς το ύψος του ωρομισθίου τους για τη νυχτερινή τους απασχόληση.
Εξάλλου σκοπός της αποζημίωσης για τη νυχτερινή απασχόληση εν γένει είναι η αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων στην υγεία του μισθωτού, καθώς και της διατάραξης του ομαλού ρυθμού του κοινωνικού του βίου και πηγάζει από την υποχρέωση του εργοδότη να διασφαλίσει την υγεία των εργαζομένων του. Επομένως, αν για τους ημερήσιους φύλακες που απασχολούνται κατά τις νυχτερινές ώρες ο νομοθέτης εκλαμβάνει ότι συντρέχουν τα ανωτέρω που δικαιολογούν την καταβολή αποζημίωσης, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να δικαιολογηθεί ο αποκλεισμός των νυχτοφυλάκων, η επιβάρυνση των οποίων είναι δεδομένη.
Επισημαίνουμε ότι για τους ιδιωτικού δικαίου εργαζομένους (όπως εφαρμόζεται στον ιδιωτικό τομέα) με το άρθρο 5 της υπ’ αριθμ. 18130/1946 κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, η οποία εκδόθηκε βάσει των α.ν. 28/1944 και 866/1946, όπως ερμηνεύθηκε με το άρθρο 2 της υπ’ αριθμ. 25825/1951 αποφάσεως των αυτών Υπουργών, καθώς και την υπ’ αριθμ. 17019/1953 απόφαση των Υπουργών αυτών ορίζεται ότι εργαζόμενοι που, λόγω της φύσης της εργασίας τους, παρέχουν αυτήν αποκλειστικά κατά τις νυκτερινές ώρες, δεν δικαιούνται το επίδομα νυκτερινής εργασίας μόνο εάν οι καταβαλλόμενες σε αυτούς αποδοχές είναι τουλάχιστον κατά ποσοστό 25% προσαυξημένες σε σχέση με τα ελάχιστα όρια που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις.
Περαιτέρω το άρθρο 4 του Συντάγματος ορίζει στην παράγραφο 1 ότι «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου» και στην παράγραφο 5 ότι «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Όπως έχει παγίως κριθεί, η αρχή της ισότητας, η οποία καθιερώνεται με το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος, αποτελεί συνταγματικό κανόνα που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες. Ο κανόνας αυτός δεσμεύει τα συντεταγμένα όργανα της πολιτείας και, ειδικότερα, τόσο τον κοινό νομοθέτη κατά την άσκηση του νομοθετικού έργου, όσο και τη Διοίκηση, όταν θεσπίζει κατά νομοθετική εξουσιοδότηση κανονιστική ρύθμιση. Η παραβίαση της συνταγματικής αυτής αρχής ελέγχεται από τα δικαστήρια, ώστε να διασφαλίζεται η πραγμάτωση του κράτους δικαίου και η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας καθενός με ίσους όρους. Κατά το δικαστικό αυτόν έλεγχο, που είναι έλεγχος ορίων και όχι ορθότητας των νομοθετικών επιλογών, αναγνωρίζεται στον κοινό νομοθέτη ή την κατ` εξουσιοδότηση θεσμοθετούσα Διοίκηση η ευχέρεια να ρυθμίζει με ενιαίο ή με διαφορετικό τρόπο τις ποικίλες προσωπικές ή πραγματικές καταστάσεις και σχέσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες κοινωνικές, οικονομικές, επαγγελματικές ή άλλες συνθήκες, που συνδέονται με καθεμία από τις καταστάσεις ή σχέσεις αυτές, με βάση γενικά και αντικειμενικά κριτήρια που βρίσκονται σε συνάφεια προς το αντικείμενο της ρύθμισης. Πρέπει όμως, η επιλεγόμενη ρύθμιση να κινείται μέσα στα όρια που διαγράφονται από την αρχή της ισότητας, τα οποία αποκλείουν τόσο την εκδήλως άνιση μεταχείριση είτε με τη μορφή της εισαγωγής ενός καθαρά χαριστικού μέτρου ή προνομίου μη συνδεόμενου προς αξιολογικά κριτήρια, είτε με τη μορφή της επιβολής αδικαιολόγητης επιβάρυνσης ή της αφαίρεσης δικαιωμάτων που αναγνωρίζονται ή παρέχονται από το προϋφιστάμενο ή συγχρόνως τιθέμενο γενικότερο κανόνα, όσο και την αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό διαφορετικές συνθήκες, με βάση όλως τυπικά ή συμπτωματικά ή άσχετα μεταξύ τους κριτήρια (Σ.τ.Ε. Ολομ. 1286/2012 Ολομ. 2396/2004, Ολομ. 2180/2004, Ολομ. 1252 -1253/2003).
Στην περίπτωση των νυχτοφυλάκων του Υπουργείου Πολιτισμού η αρχή της ισότητας παραβιάζεται και υπό τις δύο ως άνω εκφάνσεις της, ήτοι αφενός εξισώνονται παρανόμως μισθολογικά με τους ημερήσιους φύλακες μολονότι οι συνθήκες εργασίας τους είναι όλως διαφορετικές και αφετέρου παρανόμως διαφοροποιούνται δυσμενώς μισθολογικά με τους ημερήσιους φύλακες όταν οι τελευταίοι απασχολούνται νυχτερινές ώρες υπό τις ίδιες με τους νυχτοφύλακες συνθήκες.
Επισημαίνουμε ότι στην περίπτωση των νυχτοφυλάκων του Μουσείου Ακρόπολης, ήδη καταβάλλεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία της παραγράφου Α1 του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, η προσαύξηση της παραγράφου Β2 του άρθρου αυτού για την νυχτερινή εργασία τους.
Σύμφωνα επομένως με τα ανωτέρω σας ζητούμε:
Ναπροβείτε στις κατά την παράγραφο Α1 του άρθρο 20 ν.4354/2015 διαδικασίες, προκειμένου οι νυχτοφύλακες του Υπουργείου Πολιτισμού να λάβουν άμεσα την προσαύξηση του ωρομισθίου τους για την νυχτερινή απασχόληση τους, όπως η διάταξη της παραγράφου Β2 του άρθρου αυτού ορίζει για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου.
Η εκτελεστική γραμματεία
της ΠΕΥΦΑ.